اعتماد بنفس
موسسه آموزشی و پژوهشی دانش پژوهان ضحی
تعميرات كامپيوتر،پرينتر،اسكنر،فكس،تدریس علوم کامپیوتر و روانشناسی و جامعه شناسی و بینش و تاریخ و ادبیات و مشاوره درسی و برنامه ریزی درسی در تمام مقاطع تحصیلی
نگارش در تاريخ پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:, توسط hassan

 

 نوشته شده توسط user2 در 01 آبان 1391. نوشته شده در

 

مقالات مشاوره ای

 

   اعتماد به نفس چیست ؟ چگونه آن را افزایش دهیم ؟ 

اغلب مردممعناي واقعي کلمه ي "اعتماد به نفس"را به خوبي درک نمي کنند ... به همين دليل اننوع از اعتماد به نفس وخود باوري را که مطلوب ومورد نظرشان است در زند گي تجربه نميکنند چون فکر مي کنند اعتماد به نفس يعني اين که ايمان واعتماد به موفقيتها يي کهدر کارها به دست مي اورند. در صورتي که اعتماد به نفس واقعي وحقيقي ان است که قبلاز اين که در کاري موفق شويم نوعي اعتماد به توانايي خود براي انجام ان کار داشتهباشيم


 اعتماد به نفس چیست ؟ چگونه آن را افزایش دهیم ؟ 

اغلب مردممعناي واقعي کلمه ي "اعتماد به نفس"را به خوبي درک نمي کنند ... به همين دليل اننوع از اعتماد به نفس وخود باوري را که مطلوب ومورد نظرشان است در زند گي تجربه نميکنند چون فکر مي کنند اعتماد به نفس يعني اين که ايمان واعتماد به موفقيتها يي کهدر کارها به دست مي اورند. در صورتي که اعتماد به نفس واقعي وحقيقي ان است که قبلاز اين که در کاري موفق شويم نوعي اعتماد به توانايي خود براي انجام ان کار داشتهباشيم.
اعتمادبه نفس چيست ؟
"عزت نفس" يک منبع انرژي است . يک چتر وسيعي است که" اعتماد بهنفس " زير سايه ان است اعتماد به نفس يعني ديدن خودبه عنوان فردي توانا با کفايتدوست داشتني ومنحصر به فرد.
کفايت يعني توانايي که درحد کافي وتسلط بر امور باشد .
منحصر به فرد يعني با توجه ودر نظر گرفتن تفاوتها ي فردي.
به تعبير ديگراعتماد به نفس يعني ان احساس و شناختي که از توانايي ها و محد وديت هاي بيرونيودروني خود داريد .
بنا براين وقتي که اعتماد به نفس وخود باوري خود را بر اساسآن که و آن چه به راستي هستيد و نه بر اساس موفقيت ها و دست يا بي ها يا شکست هاوناکامي هاي خود بنا مي کنيد چيزي را در خود خلق مي نماييد که هيچ کس وهيچ چيزياراي گرفتنش را از شما نخواهد داشت . حال با توجه به مفاهيم بالا مي توان گفت کهاعتماد به نفس واقعي همواره در درون خود شما توليد مي شود نه از بيرون . اعتماد بهنفس واقعي زاييده ي تعهد شما به خودتان است . اين تعهد که هر ان چه لازم باشد انجامخواهيد داد تا به خواسته ها ونيازهايتان برسيد .
اعتماد به نفس باور شخصي شماستنسبت به روح خودتان به عنوان يک انسان .
اعتمادبه نفس حقيقت اين نيست که نترسيم . بلکه ان است که بدانيد ومطمئن باشيد با اين که مي ترسيد
اما بي گمان دست يهعمل خواهيد زد .

انواعاعتماد به نفس!!!

* اعتماد بهنفس رفتاري

* اعتماد بهنفس احساسي ، عاطفي

* اعتماد بهنفس روحي ومعنوی
بهمنظوران که اقتدار شخصي لازم رابه دست آورده و رضايت و غنايي که استحقاقش راداريدتجربه کنيد ، به هر سه نوع اعتماد به نفس نياز داريد
.
- اعتماد به نفس رفتاري ، به معناي قابليت وتوانايي در عمل کردن وانجام دادن کارهاست .از کارهاي ساده گرفته تا کارهاي سخت همانند جامه عمل پوشاندن به روياهايتان . اينهمان نوع از اعتماد به نفس است که مورد نظر اغلب ماست

اعتماد بهنفس احساسي وعاطفي به معناي توانايي در تسلط وبه کنترل در آوردن دنياي احساس وعواطفشماست .اين که بدانيد چه احساساتي داريد ، معناي ان ها را بفهميد وبتوانيدانتخابهاي احساسي درست بکنيد وازخود در مقابل درد و رنج روحي ولطمه ها وصد مه هايعاطفي محافظت کنيد وبدانيد چگونه روابطي صميمي ، سالم ومانگار خلقنماييد
سوميننوع از اعتماد به نفس که مهم ترين انها مي باشد ، اعتماد به نفس روحي ومعنوي است . اين نوع از اعتماد به نفس همانا اعتماد وايمان شما به جهان هستي وکل آفرينشوموجودات است اين ايمان روحي که زندگي ، هدف ونهايتي مثبت. را در پي خواهد داشتوشمابه خاطر هدفي اين جا هستيد وزندگي 70 - 80 - 90 ساله تان
برروي اين کره خاکيهدف ومقصودي را دنبال مي کند .
اعتماد به نفس آن است که باور داشته باشيد ميتوانيد وتوانايي ان را داريد که تمام توانتان رابه کار بگيريد و شرايط واوضاع زندگيرا آن گونه که مطلوب ودلخواه شماست تغيير دهيد

چگونهاعتماد به نفس را در خود تقويت کنيم ؟

اصل اول - گذشته را بپذيريد وا ينده را دگرگون کنيد
شما بايد بدانيد که گذشته را نميتوان تغييرداداما آينده هنوز آفريده نشده است . آينده چيزي نيست جز انديشه هاي شماوکوشش براي افريدن انها . منظور ما اين است که در بند گذ شته نباشيد نه اينکه ازتجربيات ، خطاها وشکستهاي گذشته درس نگيريد .پس بايد عاقلانه به گذشته نگاه کرد واند يشه و وقت خود را صرف چيزي کنيم که توان آفريدن ودگرگون ساختن آن راداريم
.
اصل دوم - درباره اهدافتان با خود گفتگو کنيد .
اهداف را به صورت جملا تي مشخص در اوريدوبه خود بگوييد ان هم به صورت جملات مثبت . اهداف بايد واقعي ومعقول باشند نه بلندپروازانه که دسترسي به انها ممکن نباشد ونه پيش پا افتاده که ارزش کوشيدن را نداشتهباشند . اهداف معقولي براي هرساعت ، روز ، هفته وماه وضع کنيد . موفقيت در اهدافکوتاه شما را براي دست يافتن به اهداف بلند مدت تشويق مي کند و انگيزه تلاش را درشما بيدار مي سازد . همواره اهداف را ياداور شويد تا بخشي از ضمير ناخوداگاه شماگردد

اصل سوم - تصميم گرفتن را تمرين کنيد .

روانشناساننشان داده اند که کودکاني که در سالهاي اوليه زندگي خود تشويق شده اند تا براي خودتصميم بگيرند از ديگر کودکاني که اين موقعييت را نداشته اند در اعتماد به نفس رتبهبالاتري کسب کرده اند .تمرين تصميم گيري به شما کمک مي کند تا نسبت به قدرت قضاوتخود اطمينان بيشتري به دست اوريد ودرنتيجه اعتماد به نفس کامل تري کسب نماييد . مهمتصميم گيري است . يادتان باشد که :

قضاوت درستنتيجه تجربه است وتجربه خود نتيجه چندين قضاوت نادرست .

بنابراين ازهرفرصتي براي تصميم گيري استفاده کنيد واين نيرو را در خود پرورش دهيد .

تصميم گيريمستلزم خطر پذيري واحساس مسئوليت است
اصلچهارم - نتايجي را که مي خواهيد مجسم کنيد .
تصوير روشني را از آنچه مي خواهيدبه دست اوريد ، داشته باشيد اين کار باعث مي شود تا انرژي خودرا بران هدف متمرکزکنيد . اين برخورد تصويري باهمه آرمان ها و اهداف براي شما مفيد است وياري تان ميدهد تا کم کم زمينه هاي -دست يابي به انها را فراهم سازيد
اگر مي خواهيد ازشر خصلتي رها شويد خودر ا در حالتي تصور کنيد که از آن خصلت هيچ اثري در شما نيست . همين تصوير وتکرار آن و انجام دادن تمرينهاي اصلاحي به شما کمک مي کند تا از آنخصلت نا خوشايند رها شويد . اين کار خيال پردازي ، بي خاصيت نيست بلکه واقعيتروانشناختي پذيرفته شده اي است که به بسياري کسا ن ياري رسانده است

اصل پنجم - دربرخي زمينه ها متخصص شويد .
آگاهي عمومي لازمه زندگي فردي واجتماعي است اماکافي نيست . براي پيشرفت در زندگي فردي وحرفه اي شما بايد در زمينه هايي متخصصومنحصر به فرد باشيد . همين نکته که شما چيزي مي دانيد وديگران نمي دانند به شمااعتماد به نفس مي دهد . بايد اموزش مداوم را به عنوان يک اصل در زندگي خويش بپذيريد .

اعتماد بهنفس

اعتماد بهنفس با ارزش و اعتبار شما رابطه مستقيم دارد. اولين قدم براي ساختن زندگي بهتر وشادي اعتماد به نفس است.

اعتماد بهنفس باعث مي‌شود اطمينان و آرامش شما افزايش يابد.اگر به خود اطمينان داشته باشيدبه خود احترام مي‌گذاريد.اگر به خود احترام بگذاريد مي‌توانيد به ديگران احترامبگذاريد و روابط خود با ديگران را ارتقاء دهيد و در نتيجه دستاوردها و آرامش روحيخود را افزايش دهيد.

اعتماد بهنفس پايين باعث افسردگي، احساس بدبختي، ناامني و اطمينان پايين مي‌شود كه ممكن استسبب شود خواسته هاي ديگران را بر خواسته هاي خود مقدم بدانيد.سرزنش هاي دروني مدامشما را آزار مي‌دهند، باعث زمين خوردن شما در هر رقابتي مي‌شود و آنها را براي شماغير ممكن نشان مي‌دهد.  

چگونه اعتمادو اطمينان را افزايش دهيم 

 

 

مي‌خواهيداعتماد به نفس خود را در محل كار افزايش دهيد. از رويارويي با ديگران و ارائهنظراتتان لذت ببريد و در روابطتان با ديگران موفق باشيد.

با ترس خودروبرو شويد. آنها به آن بدي كه فكر مي‌كنيد نيستند. روبرو شدن با آنچه از آنمي‌ترسيد باعث افزايش اعتماد به نفس مي‌شود.

خطاهاي خودرا فراموش كنيد. واز آنها درس بگيريد و از تكرار دوباره همان خطا جلوگيري كنيد. اماخود را به خاطر اشتباه خود و اينكه ممكن است موفق نشويد محدود نكنيد. دوباره سعيكنيد، حالا شما باتجربه تر قوي تر و عاقل تر هستيد. خود را در تله گذشتهنيندازيد.

بدانيد چهمي‌خواهيد و آن را بدست آوريد. براي به حقيقت پيوستن رويايتان بايد خود را سزاوارآن بدانيد.

وقتي موفقيتكسب مي‌كنيد به خود پاداش بدهيد. هيچ كس ديگري اين كار را نخواهد كرد! هيچ كاري ازاين آسانتر نمي‌شود وقتي كه شما براي كمك به خود وقت مي‌گذاريد.

صحبتكنيد. اغلب اوقات در مورد يك موقعيت يا يك شخص دچار توهماتي مي‌شويم كه درست نيستنداگر شك و ترديدو سؤالي براي شما پيش بيايد و آنرا رفع نكنيد اين شك و ترديد رويرفتار شما تأثير منفي مي‌گذارد.

مغلوبنشويد! چيز ديگري را انتخاب كنيد. شما كه با يك تجربه ناموفق مغلوب نمي‌شويد؟آياهيچ كس قبل از موفقيت شكست نخورده است؟ تنها چيزي كه احتياج داريد يك راه متفاوتاست. 

آیا شما هماز عدم اعتماد به نفس رنج می برید ؟

    اگر میدانید یا تصور می كنید كه می توانید كاری را انجام دهید، پس دست به كارشوید.

     اگر كسیدر راه رسیدن به رؤیاهایش با اطمینان به پیش رود موفقیتی خارق العاده را تجربهخواهد كرد.

    انسانهمان چیزی است كه خود باور دارد.

     منتظرباشید كه با مشكلات به عنوان بخش چاره ناپذیر زندگی رویارو شوید. همین كه با آنمواجه شدید، سرتان را بالا نگه دارید و در چشمانش خیره شوید و بگویید : من از توبرترم ، پس نمی توانی مغلوبم كنی.

     وقتی كهاز آنچه داریم می بخشیم ، آماده ایم آنچه را نیازداریم بگیریم.

    ممكن استفكر خلاق فقط بدین معنا باشد كه متوجه شویم در كارهایی كه قبلاً انجام داده ایم،دیگر فضیلتی وجود ندارد .

هرگز نبایدفراموش كرد كه خواستن ، كوشیدن است و اراده ، گذرگاه عمل.

   مردانبزرگ اراده دارند و مردان ضعیف آرزو.

    آن كس كهبه نفس خویش اعتماد دارد اعتماد دیگران را هم بر می انگیزد.

 اگر بههنگام سخنرانی دستپاچه می شوید ، نگاه خود را روی یك چهره مهربان و دوستانه و مشوقمتمركز كنید.

 تا میتوانید در نهایت خود سازی با خود بسازید.

در هر موردكه در مقابل ترس می ایستید و با آن مقابله می كنید، توانایی شهامت و اعتماد به نفسشما افزایش می یابد. بعد از آن می توانید به دنبال انجام كارهایی بروید كه فكر میكردید توانایی انجامش را ندارید.

تغییر و رشد، زمانی روی می دهد كه انسان خود را به خطر بیندازد و جرئت كند با تجربه هایی درگیرشود كه زندگی اش در گرو آنها باشد.

--------------+

نكته هاییدرباره ی اعتماد به نفس 

   همه چیزاز شما شروع می شود. ارزش و احترام خود را بدانید و به وجود خود افتخاركنید.

 هر فردی جدااز ظاهر و موجودیت واقعی اش ، از توانایی های بالقوه و استعدادهای نهانی فراوانیبرخوردار است كه با برخورداری از اعتماد به نفس می تواند آنها را بارور و شكوفاسازد .

 شما میتوانید به  انسانی كامل و واقعی تبدیل شوید ، فقط باید به خود كمك كنید تااستعدادهای نهانی خود را از قوه به فعل در آورید.

  سعی نكنیدپیوستگی شما به دیگران موجب تقلید كوركورانه شما از آنها بشود و استقلال و اعتمادبه  نفس خود را از دست بدهید .

    انسانهمان است كه خود باور می كند .

 بزرگ ترین وحیاتی ترین ویژگی یك انسان ، اعتماد به نفس است .

 از این نكتهآگاه باشید كه برخورداری از اعتماد به نفس، تمامی نقص های  جسمانی را جبران میكند.

 سعادت وآسایشِ هر كس در اختیار خود اوست. از قبول مسئولیت نهراسید، پذیرش مسئولیت نشانهشخصیت شماست.

 اظهارنظركردن و سخن گفتن درجمع مانند ویتامینی است كه درساختمان اعتماد به نفس شما نقش حیاتی ایفا می كند.

 بهتریندستور زندگی این است كه انسان اعتماد به نفس داشته باشد و در پرتو سعی و جدیت بهمقام و منزلتی برسد.

 تمام وعده  و وعیدهای دنیا فریبی بیش نیست و بهترین دستور زندگانی این است كه اعتماد به نفسداشته باشی و در پرتو سعی و مجاهدت خود به مقامی برسی.

 كسی كه بهخود اطمینان دارد به تعریف كسی احتیاج ندارد.

 هیچ چیز بیشاز نیروی درونی و بیش از اعتماد به نفس ، شخص را قوی و نیرومند نگه نمی دارد. وقتیكه این قوت باطنی متزلزل شود، یك باره قوای بدنی شخص فرو می ریزد و او را از پای درمی آورد.

اعتماد بهنفس شرط موفقیت است

با اعتماد بهنفس به جنگ مشكلات بروید

    تسلط برنفس از فرمانروایی بر نفوس مشكل تر است

اگر برایتغییر زندگی خود مصمم هستید، برای تغییر محیط خود نیز مصمم شوید

        اجازه ندهید كه دیگران با اعمالشان اعتماد به نفس را از شما بگیرند

     رازپیروزی انسان داشتن اعتماد به نفس است

تلفن:۰۹۱۲۲۰۴۷۸۶۴-۴۴۲۳۰۴۶۷

gmail:dpz1354@gmail.com

Email:hassangolestanni95@yahoo.com 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: